S'ochtends zon, s'middags regen en veel ook - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Edgar Raen - WaarBenJij.nu S'ochtends zon, s'middags regen en veel ook - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Edgar Raen - WaarBenJij.nu

S'ochtends zon, s'middags regen en veel ook

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Edgar

11 Maart 2009 | Indonesië, Bandung

16h plaatselijke tijd (dus 6 uur later dan in Brussel). Net een Soto Ayam (kippensoep) achter de kiezen en in een kot dit internetpunt gevonden. Gisteren in Bandung gearriveerd, helaas minder interessant dan voorgesteld, maar de hevige regenbuien die rond 2 uur beginnen helpen ook niet. Vanmorgen vroeg opgestaan en met een taxi naar Lembang en Maribaya gereden. Watervallen en heetwaterbronnen bezocht. Heet was het water zeker, nog meer onder de brandende zon. Stel er vooral niet te veel bij voor, een oud zwembadje met troebel water, maar geen zwavelgeur tenminste. Voor in het weekend komen hier veel mensen. Daarna wat rond gelopen, heerlijk rustig vergeleken bij de stad waar je overal om je heen verkeer hoort toeteren en de knalpotten van de duizenden motortjes.
Nu is het net weer wat droger, echter het blijft nat in de middag. We wachten op de trein naar Yogyakarta, om 20h hopen we te vertrekken, het is een reis die minimaal 7 uur duurt, dus komen midden in de nacht aan, of bij vertraging in de ochtend.
Bandung is een beetje vergane glorie wat betreft koloniale overblijfselen, verder is het een drukke zakelijke stad. Wel overal 50% korting bij de warenhuizen, de kredietcrisis heeft Indonesië ook niet ongeroerd gelaten.
Goedkoop is het meestal wel hier, maar dat is relatief, vergeleken met onze ervaringen in Zuid-Oost Azië 7 jaar geleden lijkt het iets meer te zijn, maar de euro of dollar zijn ook wel meer waard.
We eten steeds op straat, dat wil zeggen bij de kleine karretjes waar de gemiddelde campingtoerist van zal walgen, maar voor ons is dit cultuur (een geluk dat we alle noodzakelijke inentingen hebben, die zullen wel van pas komen, al merk je daar niets van). Je kunt natuurlijk ook kiezen voor KFC, Mac Donalds of andere ketens, maar dat lijkt ons juist niet lekker. En op straat is ook nog goedkoop en authentiek, tussen de lokale bevolking. Toch zie je wel veel klassenverschillen, dat uit zich in kleding, vervoer, plaats waar men eet en bezoekers van de shoppingmalls (waar wij ook tussenlopen als het regent). Prijzen van merkartikelen kunnen soms nog duurder zijn dan bij ons.
Vanmorgen hebben we een kopje koffie en wat gebakjes gegeten in een voor hier chique bedoening en daar betaal je dan 53.000 Rp voor, voor minder hebben we gisteren daarvoor 2 satee en 2 warme mieschotels gegeten inclusief een drankje, om maar een vergelijking te geven.
Slapen was hier aan de prijzige kant maar we wilden zelf niet in een heel basic bedoening zitten, bijgevolg 275.000Rp (17 euro). Maar het zal 'goedkoper' worden, verder weg van de grote stad of juist waar meer toeristen zullen zijn, die zien we niet of nauwelijks, maar missen hen ook niet.
Morgen staat Yogya zelf op het programma en de dag erna de Borobudur. We twijfelen nog of we alsnog naar het Dieng Plateau gaan, zoniet dan zullen we zeker nog in Bromo veel natuur, vulkaan en krater zien.
Jakarta was leuk om even gezien te hebben, maar ook vooral niet te lang blijven. Na een dag heb je het interessante wel gezien en is het een te drukke, vieze, hete stad. Dat daar de Nederlanders ooit wat in gezien hebben:-) We zaten daar in een prima hotel en een echt centrum is er niet.
De 2e dag naar Bogor geweest, Botanische tuinen op 1 uur van Jakarta per trein. Effectief van wereldklasse als je botanist bent. In ieder geval heerlijk rustig om er te wandelen. We waren er wat aan de late kant, maar nog moe van de lange vlucht, zo lang vliegen is niet leuk, met 3 verschillende vluchten.
Heen naar Bogor in businessklas voor 11.000 Rp per persoon (eksecutif is hoogste) terug voor voor 2.500 Rp op houten bankjes ook prima.
De trein naar Bandung gaat over een traject van 3.5 uur, maar met alle vertraging deden we er 2 uur langer over, maar onderweg schitterend uitzicht over rijstvelden en bergen. De trein in business (geen airco) kost 25.000 Rp, vanavond kost onze trein 150.000 Rp, maar zullen dan ook eksecutif zitten (met airco) om uitgeruster te zijn als we aankomen.
Wat taal betreft, ik raak er nog niet veel wijs uit, maar ook makkelijk met een tolk terzijde, die gebruik ik dan ook intensief!

Tot zover, als we weer een internet punt zien zullen we over een aantal daen weer verslag uitbrengen.

• 11 Maart 2009 - 08:49

Willems Anne:

Hallokes,

zopas met veel belangstelling jullie leuke verhaal gelezen.Blijkbaar hebben jullie er al heel wat kilometertjes opzitten, maar dat was dan ook de bedoeling van jullie reis. Nog vele zalige reisdagen toegewenst en ...uiteraard niet al te veel regen.
    PS : hier momenteel zon,maar toch wel heel frisjes hoor. Kijk zopas naar buiten, en oei, er komen dikke wolkjes af, dus dat beloofd!
    Tot wederhoors en XXX

• 11 Maart 2009 - 09:28

HildaCasatelli:

Fijn zo mee te mogen reizen.Goed dat jullie tegen een beetje warmte kunnen.Hoop dat je maagdarm stelsel het een beetje kan verwerken ,dit stalletjes eten. 1 of 2dgn ziek zijn kan duurder worden dan op een redelijke plaats eten!Hoe dan ook .Blijf gezond en Genieten. Wij zijn druk doende een reis Atene + auto rondreis voorte bereiden.3 weken eind mei /juni.Zelfdoen en Vertrek waarvandaan nog niet gelukt.Liefs mama Hilda