3e dag duiken in Tulamben, 22 maart - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Edgar Raen - WaarBenJij.nu 3e dag duiken in Tulamben, 22 maart - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Edgar Raen - WaarBenJij.nu

3e dag duiken in Tulamben, 22 maart

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Edgar

24 Maart 2009 | Indonesië, Kalibukbuk

Ik ben nu in het bezit van mijn PADI open water, vanaf nu mag ik overal ter wereld duiken tot 18 meter. Het vervolg zal advanced open water zijn, maar dat is voor de volgende vakantie. De 3e dag ben ik effectief tot 18 meter gaan duiken in Tulamben. Hoewel veel drukker dan Manjakan Island (een van de beste duikspots in Bali) was het heel tof. Een oud scheepswrak ligt daar op 12 tot 15 meter en daar heeft de natuur en de vissen hun habitat in gemaakt. Veel interessante en mooie vissen gezien. Die dag 2 duiken gemaakt. De eerste duik ging bij mij goed, maar niet bij mijn duikinstructeur, hij kon z'n oren niet klaren, dus kon niet dieper gaan, ben dus met een andere instructeur meegegaan die bij ons hoorde. Daarna zaten we op 18 meter en begon mijn BCD (soort zwemvest waar je lucht in en uit kunt laten lopen om je gewichtloos te maken afhankelijk van je diepte) zich maximaal op te blazen en ik ging daardoor naar boven. Ik moest hard trappelen om dit te voorkomen, anders ging het te snel. Uiteindelijk is de luchtslang naar mijn BCD afgekoppeld door de instructeur. Dat geeft dus duidelijk aan dat je nooit alleen moet duiken, want het is heel lastig met de duikbril op je eigen lichaam te zien. Ook hoort bij de vervolgcursussen rescue diving en dan leer je met dit soort dingen om te gaan. Daarna kon ik gewoon verder duiken, enkel wat meer mijn flippers gebruiken. In de middag nog een duik gemaakt en daarna 2 uur teruggereden en mijn certificaat gekregen.
Edgar was met een Zwitserse, die we een dag eerder hadden ontmoet, naar watervallen geweest. Ook had Ed het vervoer naar Ubud geregeld. s'Avonds nog een massage gedaan, als goed besluit van Lovina.